Niektórzy traktują wspominane terminy jako synonimy i stosują je zamiennie, nie mając pojęcia, że różnią się między sobą. A skoro nie są tożsame, warto zagłębić się w ich znaczenie, by móc je prawidłowo stosować. Czym jest coaching i mentoring oraz w jaki sposób je od siebie odróżnić?
Co to jest coaching?
Coaching polega na odpowiednim nakierunkowaniu toku myślenia klienta w celu odkrycia drogi do celu. Coach zadaje zwykle mnóstwo pytań pomagających polepszyć efekt działania, by dana osoba zaczęła patrzeć na świat z nieco innej perspektywy niż do tej pory, a tym samym była w stanie odnaleźć rozwiązanie. Istnieje kilka rodzajów coachingu, o których warto wspomnieć, a są to m.in.:
- personalny – dotyczy rozbudowy wewnętrznej strefy człowieka.
- zawodowy – oparty na kwestiach rozwoju w karierze.
- grupowy – nastawiony na radzenie sobie ze wspólnymi wyzwaniami.
- medyczny – wpływający na pracę z pacjentami i personelem medycznym.
Czym jest mentoring?
Mentoring jest przede wszystkim kojarzony z sytuacjami, gdy bardziej doświadczeni koledzy wspierają rozwój młodszego, niedoświadczonego personelu. Dzielą się oni z nimi swoją wiedzą, by lepiej zrozumieli swoje obowiązki i zasady obowiązujące w miejscu pracy. Najczęściej spotykanymi rodzajami mentoringu są:
- korporacyjny – dotyczy przedsiębiorstw, w których mentor staje się jednocześnie doradcą, jak i przewodnikiem na różnych etapach rozwoju kariery pracownika.
- branżowy – nastawiony na przeprowadzenie uczniów przez szkolenie wymagane do uzyskania kwalifikacji.
- społeczny – oparty na wsparciu dla osób w trudnej sytuacji i potrzebujących rad od mentora.
Coaching a mentoring – najważniejsze różnice
Mentoring polega głównie na wskazaniu osobie konkretnej drogi i przekazaniu jej konkretnej wiedzy, natomiast coaching uczy klienta samodzielnie rozwiązywać własne problemy. Tym samym mentor jest źródłem rozwoju swojego podopiecznego, za to coach uaktywnia wspomniane źródło w swoim kliencie.
Coach nie musi konkretnie znać się na danej dziedzinie, ponieważ najważniejszą kwestią jest wsparcie danej osoby w zrozumieniu samego siebie oraz odkrycie mocnych stron, by uwierzył on we własne możliwości. Jest on przekonany co do umiejętności klienta i odpowiednio je nakierowuje, by samodzielnie odnalazł rozwiązanie. Za to mentor w tym przypadku opiera się na własnym doświadczeniu i wiedzy, przekazując wszystko młodszemu pracownikowi w celu jego rozwoju, co również wpływa na to, że jest to znacznie dłuższy proces.